اوقات فراغت

آنچه در ادامه می‌خوانید:

اوقات فراغت، فعالیتی است که اعضای جامعه فارغ از اجبارهای محیط کار و الزامات زندگی، از طریق آن استعدادهای خود را گسترش می‎دهند. شامل وقت‎هایی است که ما «فارغ» از کارها و وظایف روزمره در زندگی می‎توانیم به خواسته‌ها و نیازها و دغدغه‌ها و علایق شخصی خود فکر کنیم. اوقات فراغت مجموع فعاليت هايي كه شخص پس از رهايي از تعهدات و تكاليف شغلي، خانوادگي و اجتماعي با ميل و اشتياق به آن مي‎‎پردازد و غرضش استراحت، تفريح، توسعه دانش خود، به كمال رساندن شخصيت خويش يا به ظهورآوردن استعدادها، خلاقيت ها و بالأخره بسط مشاركت آزادانه در اجتماع است (شرف الدین، ۱۳۹۵). بدین ‎‎ترتیب، فراغت بخشی از وقت آزاد، غیرلازم و تحت اختیار فرد است که پس از انجام دادن همۀ تعهدات اجتماعی و برخی ضرورت های پایه ای چون کار و خواب باقی می ماند (سنائی، ۱۳۹۶).

در جوامع انسانی، مسئله اوقات فراغت و لوازم آن، مسئله ای‏ بسیار مهم‏ و تأمل‏ برانگیزی است که همه اقشار جامعه، به ویژه جوانان، را در برمی‏گیرد. مسلم است که احتیاج به رفع خستگی و سرگرمی همواره وجود داشته است لیکن در عصر جدید، مخصوصاً در دهه‏ های اخیر، آگاهانه‏ تر و بیشتر و متنوع ‏تر مورد توجه قرار گرفته است. از آن‎جایی که اوقات فراغت و نحوه گذران آن یکی از شاخص های اساسی سبک زندگی است بسیاری از نظریه پردازان اجتماعی بر این نکته اتفاق‎نظر دارند که رفتارها و مصارف فراغت، وجه مهمی از سبک زندگی افراد را در جامعه معاصر تشکیل می‎دهند. شیوه‎های منحصر به فردی که افراد براساس آنها زندگی روزانه خود را سازمان‎دهی می‎کنند و دیگر مؤلفه های مشابهی که اغلب در تعریف سبک زندگی به کار گرفته می‎شوند، آشکارا بیشترین تجلی خود را در کنش های فراغتی می‎یابند. بدین ترتیب گزاف نخواهدبود اگر فراغت را هسته اصلی سبک زندگی بدانیم (بهمنی، ۱۴۰۰). فراغت به عنوان یکی از زما‎‎‎ن‎های قابل اعتنا در زندگی و یکی از عوامل مهم در تربیت بشر است که نقش اساسی در صلاح و فساد حیات فردی و جمعی انسان دارد(کریمی‎نیا، ۱۴۰۰). نومیر نیز که از صاحب نظران برجسته اوقات فراغت است با ارتباط فراغت و فرهنگ اعتقاد دارد و معتقد است که با دگرگونی جامعه و فرهنگ در طول تاریخ، فراغت هم دچار تحول شده است (بهمنی، ۱۴۰۰).

اوقات فراغت، می‎تواند لحظات زیبا و زرّین زندگی هر فرد باشد که متفاوت از دیگر اوقات، سبب رضایتِ درونی و افزایش شادکامی او شود. فراغت، فرد را از تکرار و یکنواختی نجات می‎دهد و با جدا شدن از روزمرگی، زمینه ساز سلامت او شده، خستگی‌های روحی، آسیب‌های روانی، افسردگی‌ها، غم‌ها، تلاطم‌ها و درگیری‌های متعدد و متفاوت جسم و جانش را برای دقایقی از او دور می‌کند. در قرآن کریم آمده است که افراد هیچ فرصتی را برای تعالی از دست ندهند(انشراح/۷) و از پیامبر اسلام (ص) نقل نموده‎‎اند که: «اکثر انسان‎‎ها با دو چیز امتحان می‎‎شوند، تندرستی و فراغت» (نوری، ج۱۲). جامعه جهانی هم می‎‎گوید: «تأمین فراغت برای کیفیت زندگی همان قدر اهمیت دارد که تأمین سلامت و آموزش» (روجک، ۱۳۸۸).

بدین ترتیب، فراغت بايد داراي كاركردهاي ذيل باشد: استراحت باشد؛ يعني پادزهر خستگي و فرسودگي است. سرگرمي باشد؛ يعني پادزهر ملالت و افسردگي است. توسعة خود باشد؛ يعني پرورش خود فيزيكي و ذهني را به همراه داشته-باشد (شرف‌الدین، ۱۳۹۵).

فرهنگ فرهنگ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» مفهوم شناسی فرهنگی استقلال فرهنگی

مطالعه بیشتر »
تهاجم فرهنگی

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» تهاجم فرهنگی تهاجم فرهنگی تهاجم

مطالعه بیشتر »
فرهنگ زندگی و تمدن اسلامی

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» فرهنگ زندگی و تمدن اسلامی

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *