صمیمیت و ارتباط

آنچه در ادامه می‌خوانید:

یکی از مهم‎ترین نیازهای اساسی انسان، ارتباط و انس با دیگران و یا نیاز به دوست داشتن و دوست ‎داشته شدن است که برای زیستن و ایجاد حس مثبت در زندگی ضروری است(غباری بناب، ۱۳۸۶). موضوعی که این نیاز یعنی دوست داشتن و دوست داشته شدن را تأمین کند صمیمیت است. صمیمیت و دوستی سرچشمه ای اصلی برای خوشبختی در زندگی افراد است (حسینی، ۱۳۹۱).

همه‌‎‎ی افراد نیاز به صمیمیت و پیوندجویی با دیگری را بویژه زمانی که ترسیده، نگران، مضطرب و تنها هستند حس می‎‎‎کنند و قوی‎‌تر از خود نشان می‎‌دهند. روابط‎ صمیمی برای افراد مانند یک پاداش است، زیرا از این طریق حس تنهایی از بین رفته و احساس امنیت خاطر می‎‎کنند. فردی که میزان صمیمیت بالاتری را تجربه می‏کند قادر است خود را به شیوه مطلوب‏ تری در روابط عرضه کند و هم‏چنین می‏تواند نیازهای خود را به شکل مؤثرتری ابراز کند (خلیلی، ۱۳۹۸).

صمیمیت یک نیاز روانشناختی اولیه و اصلی در نظر گرفته می‏شود که با بهزیستی روانی- فیزیکی افراد مرتبط است. صمیمیت یک گام فراتر از نیاز به رابطه است که در طول زمان ایجاد می‎‎شود. می‎توان صمیمیت را به طور خلاصه این چنین تعریف کرد: فرآیندی تعاملی است که از توانایی ایجاد حس نزدیکی به دیگران، توانایی شناساندن خود و شناخت دیگران و توانایی ایجاد رابطه ای  عمیق با دیگران تشکیل شده است و هسته اصلی این فرآیند درک و پذیرش، همدلی و احساس گرمی با دیگران است. بدین ترتیب، صمیمیت مرکّب از چهار شاخصۀ کلیدي (محبت، صداقت، اعتماد و خودافشایی) است (آثاری، ۱۴۰۰).

از جنبه های مهم صمیمیت در آموزه‎‎های اسلامی” صله رحم” است. مفهوم صله رحم با تعریف ارتباط عاطفی با دیگران هم پوشی دارد، به عبارت دیگر صله رحم همانا داشتن ارتباط‎ صمیمی با دیگران، دوست داشتن، حمایت کردن و همچنین دوست داشته شدن است و در ارتباط با افرادی که خویشاوند محسوب می‌شوند، مصداق پیدا می‌کند. صله رحم به عنوان نمودي از ارضاي نياز روان‎شناختي از طريق ايجاد آرامش رواني، کاهش اضطراب و دردهاي جسماني و همچنين ايجاد پيوند با خدا، بر کيفيت زندگي افراد تأثير مي‎گذارد (غباری بناب، ۱۳۸۶).
از پیامبر اسلام (ص) پرسیدند: مبغوض ترین عمل در پیشگاه خداوند کدام است؟ در پاسخ فرمود: «شرک به خدا». پرسیدند بعد از آن؟ فرمود: «قطع رحم» (مکارم شیرازی، ۱۳۷۴). از حضرت علی (ع) نیز نقل شده که فرمودند: «با خویشاوندانتان پیوند و رفت و آمد داشته باشید، هرچند آنان با شما قطع رابطه ‏کرده‏‎ باشند» (طوسی، ۱۴۱۴). همچنین از ایشان است که می‎‎فرماید: پیوند با خویشاوندان محبت می آورد (واحدی، ۱۳۹۵). امام صادق (ع) هم، در ارتباط با اثر صله رحم بر طول عمر می‎فرماید: «ما چیزی را جز “صله رحم‏” سراغ نداریم که [به طور مستقیم] عمر را زیاد کند، تا آن‌جا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولی او اهل‏ صله رحم می‌شود. آن‌گاه خداوند، سی سال بر عمرش می‌افزاید و سی و سه سال ‏دیگر زنده می‌ماند. و گاهی اجل شخصی سی و سه سال است، به خاطر قطع رحم و گسستن رابطه‌های خویشاوندی، کاهش می‌یابد و اجلش سر سی و سه سال فرا می‌رسد» (کلینی، ۱۳۹۲).

بدین ترتیب براى اصلاح، تقویت، پیشرفت تکامل و عظمت بخشیدن به یک اجتماع بزرگ، چه از نظر اقتصادى یا نظامى، و چه از نظر جنبه هاى معنوى و اخلاقى باید از واحدهاى کوچک آن شروع کرد. با پیشرفت‏ و تقویت تمام واحدهاى کوچک، اجتماع عظیم آنها نیز عظمت می‎یابد و از هر نظر قوى خواهدشد، شاید حدیثى که می‌گوید: «صله رحم باعث آبادى شهرها می‌گردد» به همین معنا اشاره کرده باشد (مکارم شیرازی، ۱۳۷۴).

فرهنگ فرهنگ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» مفهوم شناسی فرهنگی استقلال فرهنگی

مطالعه بیشتر »
تهاجم فرهنگی

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» تهاجم فرهنگی تهاجم فرهنگی تهاجم

مطالعه بیشتر »
فرهنگ زندگی و تمدن اسلامی

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» فرهنگ زندگی و تمدن اسلامی

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *