سلامتی

آنچه در ادامه می‌خوانید:

نیرو و انرژی منبع اصلی برای زندگی است. مهمترین موضوع در خصوص تأمین انرژی، احترام و قدردانی از بدن است. بدن نقطه آغازین و ملموس ارتباط میان انسان‎ها است. اولین آستانه های است که حضور دیگران (ارزیابی و قضاوت) دریافت می‎شود و اولین رسانه برای معرفی به دیگران است بنابراین می‎توان گفت که بدن بنیادی‎ترین مکان تلاقی میان «من» و «دیگران» است (غراب، ۱۳۸۷).

بدن در هر کاری که بشر انجام می‎‎دهد مؤثر است. بدن سالم می‎تواند مفید باشد، حتی در روند تفکر، که به نظر می‎رسد استفاده از بدن به حداقل ممکن کاهش می‎یابد. بدن سالم و تندرست محافظتی قوی برای انسان است و حداقل هیچ خطری از طریق ضعف جسمی برای او اتفاق نمی‎افتد. و برعکس، هنگامی که بدن انسان در وضعیت نامناسبی قرار دارد از دست دادن حافظه، افسردگی، نارضایتی و نگرانی اغلب آدمی را به شدت مورد حمله قرار می‎دهد (میدوز، ۱۴۰۰). سلامتی جزء مهمی از سرمایه انسانی است. به طور معمول افراد سالم، با نشاط‎ تر، شاداب تر و با انگیزه تر برای فعالیت و تلاش هستند و به تعبیر قرآن؛ انسان با تندرستی می‎تواند از سهم دنیوی خود بهره‎‎مند گردد (جعفری، ۱۳۹۶). دین اولین نهادی است که بدن و سلامتی آن را در کانون توجهات خود قرار داده است. آموزه های اسلامی نیز دائماً به پیروان خود سفارش می‎کنند که از دستورهای خاصی در خوردن، خوابیدن و… پیروی کنند که همواره در سلامت جسمی باشند (غراب، ۱۳۸۷).

زمینه های مدیریت بدن در هنگام غسل، وضو، نماز، حج و تفکر در مورد حلال و حرام نمونه هایی از این نگرش هستند که بدن متعلق به خدا است و سلامت جسمانی هدیه ای از طرف اوست. از این جهت، تلاش برای رسیدن به سلامت جسمی بسیار عالی است و اسلام یک تاریخچه وسیع متنی، درباره مدیریت بدن و ارتقاء تندرستی و سلامتی بدن دارد (آزادارمکی، ۱۳۸۹).
واژه سلامت و يا سالم بودن به هرچيزي اطلاق مي‎شود كه آن چيز به خوبي در مدار صحيح قرارگرفته باشد و كارويژه خود را به خوبي انجام دهد؛ از اين رو جسمي سالم است كه مجموعه ی اعضا و جوارح آن به خوبي كار كنند و تمامي اموري چون جذب و دفع را بدون مشكل انجام دهند(دشمن زیاری، ۱۴۰۰). در مکتب طب ایرانی نیز، صحت یا سلامت عبارتست از حالتی که در آن، افعال صحیحه سلیمه از انسان صادر می‎شود و حفظ-الصّحه طبق تعریف طبیبان، یعنی علم به تدابیر بدن‎های سالم (سیاهپوش، ۱۳۹۱).
بنابراین، سلامت مفهوم عامی است که گاهی مربوط به جسم و ظاهر است و گاهی نیز به روان و باطن انسان بستگی دارد و اگرچه جنبه سلامت باطنی با اهمیت تر می‎باشد اما جنبه جسمانی سلامتی نیز مهم است (مطهری، ۱۳۹۶). در آموزه های اسلامی، برای حصول سلامتی به اموری توجه می‎شود که به آنها، اسباب حفظ‎ الصحه می‎گویند که خود به دو گروه اسباب ضروریه و اسباب غیرضروریه تقسیم می‎شوند.

اسباب غیرضروریه، انجامشان یا ترکشان برحسب مورد، به حفظ و یا اعاده سلامتی کمک می‎کند و اسباب ضروریه، شامل مجموعه عواملی (شش گانه) است که بدون آنها نه تنها سلامتی، بلکه حیات میسر نیست (سیاهپوش، ۱۳۹۱). اگرچه، انسان با تندرستی می‎تواند از سهم دنیوی خود بهره مند گردد اما از نظر اسلام تأمین سلامت جسمی در راستای عبودیت و کمال انسانی ارزش می ‎یابد. به این بیان که، سلامت جسمی هدف واسطه ای است تا کارایی فرد را افزایش دهد و زندگی او را به سوی کمال و قرب الهی رهنمون سازد (نورمحمدی، ۱۳۹۹). برای قدردانی از بدن و تلاش برای رسیدن به سلامت جسمی، نیاز به رعایت امور شش گانه دم و بازدم، خوردن و آشامیدن، خواب و بیداری، تحرک و استراحت، جذب و دفع، دغدغه و خیال (جرجانی، ۱۳۵۵) می‎باشد.

در همین راستا، مکتب طب سنتی ایران (منابعی مانند: قانون، ذخیره خوارزمشاهی، قابوس نامه، حفظ الصحه)دارای دو بخش نظری و عملی و دوشاخه جداناپذیر طب جسمانی و طب روحانی است. در طب عملی، مسائل مربوط به روش های مختلف درمانی و کلیه مطالب لازم برای درمان مورد بحث قرار می‎گیرد و در شاخه نظری، اسباب اربعه، سلامتی و بیماری انسان، موضوع طب سنتی را تشکیل می‎دهند(رحیمی مهر، ۱۳۹۶).

فرهنگ فرهنگ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» مفهوم شناسی فرهنگی استقلال فرهنگی

مطالعه بیشتر »
تهاجم فرهنگی

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» تهاجم فرهنگی تهاجم فرهنگی تهاجم

مطالعه بیشتر »
فرهنگ زندگی و تمدن اسلامی

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» فرهنگ زندگی و تمدن اسلامی

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *