بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
بمان ایران من
دکتر محمدرضا حاتمی
عضو هیئت علمی دانشگاه
«اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران»
رخنه های فرهنگی و فضای مجازی
رخنه ای فرهنگی
«از آنجا که دشمن برای فرهنگ برنامه دارد، یک نقشه حسابشده و دقیق است، بایستی نقشه دشمن در این زمینه را شناسایی نمود تا بتوان جلوی آن را گرفت. دشمن میخواهد این محاسبه را بر ذهن شما تحمیل کند؛ میخواهد من و شما به این نتیجه برسیم که صلاح نیست در مقابل آمریکا، در مقابل استکبار، در مقابل دستگاههای سیاسیِ تابع کارتلهای گوناگون اقتصادی، خیلی هم بایستیم و خیلی هم مقاومت کنیم؛ از بعضی از حرفها باید دست بکشیم؛ کمااینکه گفتند دیگر. در یک برههای کسانی گفتند آقا ول کنید قضیة اسرائیل را، ول کنید قضیة فلسطین را، ول کنید قضیة عدالت در سطح جهانی و حمایت از ملتهای عدالتخواه را، رها کنید این حرفها را؛ چه کار دارید؟ به خودتان بچسبید. این همان تغییر محاسبات است. دشمن این را میخواهد» (بیانات، ۱۶/۰۵/ ۱۳۹۱)
رهنمودها
تخريب فرهنگي
«امروز صدها سایت اصلی و هزاران سایت فرعی در اینترنت وجود دارد که هدف عمدهشان این است که تفکرات اسلامی و به خصوص تفکرات شیعی را مورد تهاجم قرار دهند. تهاجم هم تهاجم استدلالی نیست؛ از روشهای تخریبی و از روشهای روان شناسانه و غیره استفاده میکنند. همه این¬ها پاسخ دارد؛ پاسخ¬هایش هم مشکل نیست؛ بایستی از این وسایل استفاده کرد» (بیانات: ۲۷ /۱۱ /۱۳۷۹).
«در تخريب فرهنگي، كاري كه تخريبكنندگان فرهنگ انجام ميدهند اين است كه به جاي عزم راسخ ملي، ترديد را در مردم ترويج ميكنند. يك ملت تا عزم راسخ نداشته باشد، نميتواند به هيچجا برسد؛ سعي ميكنند عزم راسخ ملت را در مسائل مهم مربوط به سرنوشت كشور به هم بزنند، در آنها ترديد ايجاد كنند؛ جاي احساس عزت و اعتماد به نفس ملي، احساس حقارت ملي را به آنها تزريق ميكنند؛ جاي ايمان راسخ، شبههافكني و بياعتقادي؛ جاي كار و تلاش و همت بلند، لذتجويي و شهوتراني و از اين قبيل؛ اين كارها كارهايي است كه انجام ميگيرد. دستگاههاي رسمي فرهنگي كشور بايستي وظايف خودشان را در مقابل اين ها انجام بدهند. البته بعضي از وظايف، وظايف ايجابي است، بعضي از وظايف هم وظايف دفاعي است؛ هر دوي اينها بايد انجام بگيرد؛ هم وظايف ايجابي، هم وظايف دفاعي. دستگاههاي تبليغاتي كشور ما- چه آنهايي كه مستقيما مربوط به دولتاند، چه آنهايي كه مستقيم مربوط به دولت نيستن از هوچيگري رسانههاي بيگانه يا رسانههايي كه زبان بيگانه را در كام خودشان دارند، نبايد بهراسند، رفتارشان را با آنها تنظيم نبايد بكنند» (بیانات: ۰۱/۰۱/۱۳۹۳).
نفوذ در تصمیم گیری
از آنجا که برنامه نفوذ، یکی از نقشههای دشمن است، بایستی نقشه دشمن در این زمینه را شناسایی نمود آنها در سه سطح مسئولین، نخبگان و تودۀ مردم برنامه نفوذ دارند. مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از گروههای هدف هستند که در حوزهی نفوذ فرهنگی قرار میگیرند. مقام معظم رهبری شیوۀ نفوذ در مسئولین را چنین توضیح میدهند: «هدف این است که محاسبات مسئولان را عوض کنند و تغییر بدهند؛ یعنی مسئول جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که با ملاحظهی هزینه و فایده احساس کند که باید این اقدام را بکند، این اقدام را نکند؛ نفوذ برای این است به این نتیجه برسد که فلان رابطه را قطع کند، فلان رابطه را ایجاد کند؛ نفوذ برای این است که این محاسبات در ذهن مسئولین عوض بشود. آنوقت، وقتی نتیجه این بشود که فکر مسئولین و ارادهی مسئولین در مشت دشمن قرار بگیرد، دیگر لازم نیست دشمن بیاید دخالت مستقیم بکند؛ نه، مسئول کشور همان تصمیمی را میگیرد که او میخواهد. وقتی محاسبهی این حقیر عوض شد، تصمیمی را میگیرم که او میخواهد؛ من همان کاری را که او میخواهد مفت و مجانی انجام میدهم؛ گاهی بدون این که خودم بدانم یعنی اغلب بدون این¬که خودم بدانم- این کار را انجام میدهم. سعی میکنند محاسبات مسئولین را عوض کنند» (بیانات: ۲۰/۱۲/۱۳۹۴).
ایشان شیوۀ نفوذ در نخبگان را بدین صورت ترسیم مینمایند: «شما یک مدیری هستید، یک مسئولی هستید، تصمیمگیر هستید، میتوانید یک حرکت بزرگ یا مؤثّری انجام بدهید، اگر چنانچه این حرکت را اینجور انجام بدهید این به نفع دشمن است، او میآید کاری میکند که شما حرکت را اینجور انجام بدهید؛ یعنی تصمیمسازی. در همهی دستگاهها سابقه هم دارد؛ فقط هم دستگاههای سیاسی نیست، دستگاههای روحانی و دینی و مانند این ها هم همیشه وجود داشته است» (بیانات: ۰۴/۰۹/۱۳۹۴).
رخنه های فرهنگی
«تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جاست، چرا؟ به خاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرک دشمنان در زمینه فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم. مسئولان فرهنگی باید مراقب رخنه فرهنگی باشند. رخنههای فرهنگی بسیار خطرناک است» (بیانات ۰۱/۰۱/ ۱۳۹۳).
دشمن ابتدا با شناسایی نقاط ضعف فرهنگی داخلی، عوامل و پایگاههای نفوذپذیر را شناسایی میکند. همان طور که دشمن در نفوذ سیاسی به دنبال شناسایی نیروهای مسئلهدار و طرفدار لیبرالیسم در داخل و ارتباطگیری با آنها برای آغاز این پروژه است. نظام سلطه پس از شناسایی نخست به دنبال ارتباطگیری با عوامل داخلی و فرستادن نیروهای بیرونی خود به داخل کشور است. ورود سیل عظیم از نیروهای ضد فرهنگی دشمن که سالها درخارج از کشورآموزش دیده اند به داخل، بیانگر ورود و نفوذ دشمن در مراکز تصمیمگیری فرهنگی هنری کشور است. و نهایتاً پس از شناسایی نقاط آسیبپذیر داخلی، رخنه، ارتباطگیری و گسیل عوامل فرهنگی به داخل سازماندهی، شبکه سازی و جریانسازی اهداف شوم خود میپردازد هدف از این عملیات، رخنه در باور، اعتقاد، ارزشهای مخاطب داخلی و جایگزینی آن با ارزشها و سبک زندگی غربی است (موحد علومی، ۱۳۹۴،ص ۴۲).
«هوشیار باشیم، من چند روز قبل از این، در صحبت گفتم که اینها در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند، این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد، مواظب باشید» (بیانات: ۰۴/۰۶/۱۳۹۴).
– مهد کودک: «یک وقت آدم خبر میشود که فرض بفرمایید فلان سازمان آمده یک بخشی از مجموعهی فرهنگی ما را -مثلاً فرض کنید مهدکودکها را- به یک شکل خاصّی دارد هدایت میکند، این را آدم میفهمد، بعد که نزدیک میشود میبیند کار خطرناکی و کار بزرگی است [امّا] آدم توجّه نداشته، این¬ها رخنه است» (بیانات: ۰۴/۰۶/۱۳۹۴).
– بازی: «ميخواهند بر روي ذهن ملت ما و بر روي رفتار ملت ما- جوان، نوجوان، حتي كودك اثرگذاري كنند. اين بازيهاي اينترنتي از جمله همين است؛ اين اسباببازيهايي كه وارد كشور ميشود از جمله همين است كه من چقدر سر قضيه توليد اسباببازي داخلي معنيدار و جذاب حرص خوردم با بعضي از مسئولين اين كار كه اين كار را دنبال بكنند؛ البته بحمدالله ظاهرا اينجا يك تصميمي در اين زمينه گرفته شد، حالا انشاءالله همان تصميم را هم دنبال كنيد كه اجرايي بشود» (بیانات: ۱۹/۰۹/۱۳۹۲).
– آموزش زبان: «خب ميدانيد، الان آموزش زبان انگليسي بالخصوص زبان انگليسي، حالا زبانهاي ديگر خيلي خيلي كمتر خيلي رواج پيدا كرده، آموزشگاههاي فراواني به وجود ميآورند. خب، مراكز آموزش هست؛ همه كتابهاي آموزش كه خيلي هم با شيوههاي جديد و خوبي اين كتابهاي آموزش زبان انگليسي تدوين شده، منتقل كننده سبك زندگي غربي است، سبك زندگي انگليسي است. خب اين بچه ما، اين نوجوان ما و جوان ما [كه] اين را ميخواند، فقط زبان ياد نميگيرد؛ حتي ممكن است آن زبان يادش برود، اما آنچه بيشتر در او اثر ميگذارد آن تأثير و انطباعي [است] كه بر اثر خواندن اين كتاب از سبك زندگي غربي در وجود او به وجود ميآيد؛ اين از بين نميرود؛ اين كارها را دارند ميكنند» (بیانات: ۱۹/۰۹/۱۳۹۲).
از مفاهیم پرکاربرد در جنگ نرم، جنبشهای اجتماعی هستند و میتوانند نقش یک بازیگر فعال را در جنگ نرم بازی کنند و خود تبدیل به ابزاری در دست کارگزاران جنگ نرم شوند و برای ایجاد فشار بر نهادهای حکومتی مورد توجه کارگزاران جنگ نرم قرار میگیرد (هاشمی، ۱۳۹۰، ص۸۰).
فضای دوم زندگی
فضای مجازی به عنوان فضای دوم زندگی با ویژگیهای بدون مرزی، فرامکانی، فرازمانی است و بستر و ابزاری مناسب برای همه نفوذها از جمله نفوذ فرهنگی است. نظام فکری آیت الله خامنه ای در گستره فضای مجازی بر این است که بایستی جلوی تهدیدهای آن¬را گرفت و از فرصت¬هایش نیز حداکثر بهره را برد. ایشان میفرمایند: «فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. اگر از فضای مجازی غافل شویم، اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند، مطمئناً ضربه خواهیم خورد. هرکس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد» (بیانات: ۲۰/۰۷/ ۱۳۹۱). بنابراین همه تصمیمگیران و افراد مؤثر جامعه، خود را در این زمینه مسئول بدانند و همه امکانات خود را به کار بگیرند.
«عزیزان من امروز تهاجم فرهنگی با استفاده از ابزارها و فناوریهای جدید ارتباطی خیلی جدی است؛ صدها وسیله و راهرو اطلاعات به سمت فکر جوان و نوجوان ما وجود دارد؛ از انواع شیوههای تلویزیونی و رادیویی و رایانهای و امثال این¬ها دارند استفاده میکنند و همین طور به صورت انبوه، افکار و شبهههای گوناگون را در آنها میریزند. باید در مقابل اینها ایستاد» (بیانات: ۱۷/۰۸/۱۳۸۵).
«حالا یک ناتوی فرهنگی هم به وجود آوردهاند. این، بسیار چیز خطرناکی است؛ البته حالا هم نیست؛ سالهاست که این اتفاق افتاده است. مجموعه زنجیره به هم پیوسته رسانه های گوناگون- که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهوارهها و تلویزیونها و رادیوها- در جهت مشخصی حرکت میکنند تا سررشته تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا که دیگر خیلی هم آسان و رو راست شده است» (بیانات: ۱۸/۰۸ /۱۳۸۵).
«همان کسانی که در عرصة فرهنگی شبکه درست میکنند- که شماها بیشتر از من دیدهاید و مطلعید که به قصد نابود کردن بنای خانواده و شکستن حریم عفاف و حجابی که میراث هزاران ساله¬ی ایرانی است و کشور ما و ملت ما از دوران قبل از اسلام، از لحاظ مسائل شهوانی و جنسی، یک ملت عفیف و نجیب بوده، شبکه درست میکنند» (بیانات: ۱۲/۰۴/۱۳۸۹).
شبکه گفتمانها و جریان های فکری نفوذ در فضای مجازی:۱- شبکه گفتمان براندازی ۲- شبکه گفتمان سلطنت طلبی و پادشاهی ۳- شبکه گفتمانگذار به دمکراسی ۴- شبکه گفتمان جریان انحرافی ۵- شبکه گفتمان قومیت گرایی تجزیه طلب ۶-شبکه گفتمان فمینیستی ۷- شبکه گفتمان دینستیزی ۸- شبکه گفتمان معنویت گرایی شریعتگریز ۹-شبکهاشاعه ادیان اهل کتاب ۱۰- شبکه گفتمان فساد و نفی ارزشها ۱۱-شبکهبر اندازان غیرمسلح ۱۲- فرق و مذاهب نوظهور ۱۳-حامیان فتنه ۱۴- ضد ولایت فقیه و رهبری ۱۵- حقوق بشر ۱۶- براندازی مسلح ۱۷- اقتصاد و تحریم ۱۸- سپاه و بسیج هراسی (موحد علومی،۱۳۹۴،ص۴۲).
«امروز برجستهترین و تواناترین مجموعهی سینمایی دنیا در «هالیوود» است. شما ببینید هالیوود در خدمت چیست، در خدمت کیست، در خدمت کدام فکر و کدام جهت و کدام خواب برای بشریتِ بیچارة رو به رشد است. من که نه در سینما تخصص دارم، نه هالیوود را درست میشناسم، این را نمیگویم؛ این نقلِ سخن کسانی است که کارشان این است، فکرشان این است و نقاد این صحنهها و میدانها هستند؛ این¬ها میگویند امروز هنر سینمایی- که من هالیوود را به عنوان برجستهترین، مثال زدم؛ والّا بقیهی مجموعههای سینمایی دنیا هم همینطورند- در خدمت اشاعة فحشا، اشاعهی پوچی، اشاعهی بیهویتی انسان، در خدمت خشونت، در خدمت مشغول کردن بدنهی ملت¬ها به یکدیگر است تا طبقة متعالی و بالا بتوانند بیدغدغه زندگی کنند. سینما که یک هنر بسیار پیشرفته و مدرن است، اینگونه است» (بیانات:۲۴/۰۷/۱۳۸۴).
رهنمودها
آگاه سازی
آگاه¬سازی اصل بسیار مهمی در زندگی است. مردم و خانوادهها باید نسبت به کارکردها، آسیبها و تهدیدهای فضای مجازی آگاهیهای لازم را داشته-باشند. فضای مجازی پدیدهای است که هم میتواند مفید باشد و هم میتواند خطرناک و مضر باشد. بنابراین بایستی مراقب بود که از قسمتهای مفیدش استفاده کرد و با قسمتهای مضرّ آن مقابله نمود. آیت¬الله خامنهای میفرماید: «ما آنچه را که میگیریم، ارزیابی میکنیم ببینیم به درد ما میخورد یا نه. اگر صد در صد به درد ما خورد، صد در صد قبول کنید، اگر صد در صد به درد ما نمیخورد و مضر است، صد در صد رد کنید. اگر بین این دو تاست، به همان اندازهای که به درد میخورد، قبول کنید، مابقیاش را رد کنید» (بیانات: ۱۲/۰۲/۱۳۸۷).
بنابراین فضای مجازی، پدیدهای است که مدیرانش در خدمت اهداف استعماری هستند و برای این توسعه و گسترش یافته¬است که همه چیز را تسلیم خود نمایند. از همین¬روی مقاصد شوم دشمنان را بایستی مدنظر داشت. البته کاربران زیادی در سراسر دنیا با آسیبها و مشکلاتی مواجه شده¬اند. اما کاربران ایرانی آسیبهای دو چندانی را گرفتار میشوند. به این دلیل که فرهنگ مبتذل حاکم بر فضای مجازی، ضد فرهنگ اسلامی ایرانی است و همچنین گردانندگان آن قصد تهاجم و غلبه بر کشورمان را نیز دارند. شهید مرتضی آوینی میگوید: ما معمولاً ذات وسایل را نادیده میگیریم و ساده لوحانه چنین خیال میکنیم که از هر چیزی میتوانیم هر طوری که میخواهیم، استفاده کنیم حال آنکه چنین نیست (آوینی،۱۳۹۲: ص ۷۵).
چرا که انسان همواره برای دستیابی به غایاتی خاص، ابزار متناسب با آن¬را میسازد و بنابراین، هر وسیله دارای محتوایی است که بدان هویت فرهنگی خاصی میبخشد (آوینی، ۱۳۹۲: ص ۱۴۱)
فرهنگ سازی
قبل از اینکه ابزارهای ارتباطی در اختیار مردم قرار گیرد، بایستی زیر ساختهای فکری و محتوایی برای استفاده از آن مهیا گردد، روش صحیح استفاده به مردم آموزش داده شود. ضمن پیش-بینی آسیبهای احتمالی، راهکارهای مقابله با آن را تدوین نمود و آگاهیهای کاملی را در اختیار مردم قرار داد. آیت¬الله خامنهای در این زمینه تأکید به پیوست فرهنگی دارند: «در طرحهای گوناگونی که در کشور تنظیم میشود… حتماً یک پیوست فرهنگی داشته¬باشد که آن پیوست فرهنگی مصوبه شوراست و همه ملزم باشند که به آن پیوست فرهنگی توجه کنند و آن را لازم الاجرا بشمارند» (بیانات: ۱۷/۰۹/ ۱۳۸۶).
ایشان تأکید دارند: «ما در برخورد با مسائل تهاجمی، پدیده را در اول ورود، حتی قبل از ورود باید بشناسیم. گاهی یک پدیدهای است که میتوانیم یک ذیلی برایش تعریف کنیم که آن ذیل، شکل آن را برطرف کند. دیر جنبیدن، دیر فهمیدن، دیر به فکر علاج افتادن، این اشکالات را دارد که بعد شما دچار مشکلاتی میشوید که نمیتوانید با آنها مواجه بشوید» (بیانات: ۱۹/۰۹/۱۳۹۲).
بومی سازی
وقتی که پدیدهای مورد نیاز است اما استفاده از آن، آسیبهای فراوانی را به دنبال دارد چارهای جز جایگزینی ندارد تا آسیبها حداقل و فرصتها حداکثر گردند. و به قول شهید مرتضی آوینی «مشکل این¬جاست که ما فقط با معیار اخلاق ظاهری به محصولات تکنولوژیک غرب مینگریم نه با معیار حکمت و حقیقت دین. اکنون باید اندیشید که چگونه این تکنولوژیها را مسخر خود سازیم. چگونه ماهیتی دارند و چگونه ماهیتشان را تغییر دهیم؟»(آوینی، ۱۳۹۲:ص ۲۲).
فضای مجازی نیازمند طراحی دیگری است. طراحی که مطابق با ارزشهای اسلامی باشد. مجموع اقدامات مورد نیاز در راستای باز تعریف و نوسازی فضای مجازی در قالب، طراحی خدمات، مدیریت کلان اسلامی، حداقل نمودن منفعت اقتصادی، تولید وسیع و کاربردی محتوا، توجه به مخاطبان و نیازهای اصلی آنان قرار میگیرد. آیت الله خامنهای چنین دیدگاهی دارند: «یک کسانی نشسته-اند، فکر کرده¬اند، یک راهی باز کرده¬اند به عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده¬ی درست بکنید؛ دیگران دارند استفادة درست میکنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاهها را قبضه کردهاند ما چرا نمیکنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها میکنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟» (بیانات: ۱۳/۰۲/۱۳۹۵).
و بر اساس اهمیت موضوع و لزوم سرمایه¬گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهرهگیری حداکثری از فرصتهای ناشی از آن، آیت¬الله خامنهای، شورای عالی فضای مجازی را در کشور تشکیل میدهند و دستور میدهند که مرکز ملی فضای مجازی در کشور ایجاد گردد تا فضای مجازی را ازحیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی، به روز رسانی نماید. البتّه در خصوص فعالیتهای فرهنگی بایستی این هشدار مقام معظم رهبری را نیز به یاد داشت: « در فرهنگ هم -مثل مسائل اقتصادی- اگر تولید نکردیم، به واردات احتیاج پیدا می¬کنیم. مثل مسائل اقتصادی است که شما اگر چنانچه تولید داخلی نداشته باشید، واردات میآید جای تولید داخلی را می¬گیرد. وقتی واردات آمد جایگزین شد، نتیجه این می¬شود که بعد تولید داخلی هم دیگر نمی¬تواند کمر راست کند؛ یکی از مشکلات امروز ما همین است: واردات فراوان -شاید تا حدود زیادی بیحساب و کتاب- در بخشهای مختلف، در مقابلش تولید ناقص؛ فرهنگ هم همینجور است. اگر شما تولید فرهنگی نکردید، واردات فرهنگی -چه به صورت رسمی، چه به صورت قاچاق- وارد کشور می-شوند. الان واردات فرهنگی زیاد است؛ بنده در این زمینه اطّلاعات فراوانی دارم و به مسئولین هم گاهی هشدار می¬دهیم؛ انشاءالله توجّه کنند، بعضیها هم توجّه می¬کنند.۱۳۹۵/۱۲/۱۶ (بیانات: ۱۶/۱۲/۱۳۹۵).
معرفی ابزارهای بومی و ترغیب مردم برای استفاده از آنها
خوش¬بختانه هم اکنون جایگزینیهای فراوانی برای سرویسهای غیر بومی در داخل کشور وجود دارد. که اگر مردم با صبر و حوصله و مسئولین با پشتیبانی مالی خویش از این سرویسهای بومی حمایت نمایند، نواقص آنها رفع شده و مسیر رشد و تکامل را خواهند پیمود. آیت الله خامنهای در استفاده درست از این ابزارها میفرماید: «اگر دشمن میتواند از علوم ارتباطات و از پیشرفت¬ها و تازههای علمی این رشته استفاده کند، ما هم باید دنبالش برویم تا استفاده کنیم؛ چه مانعی دارد؟ از همان شیوههای که ظلالت را منتشر میکنند، میشود ما استفاده کنیم و هدایت را منتشر کنیم» (بیانات: ۲۳/ ۵/ ۱۳۸۰).
از دسترس خارج کردن شبکهها و محتواهای سمی
هر کشوری به خاطر نیازمندی¬ها و مصلحتهای خود، اقدام به فیلتر نمودن برخی شبکهها و یا محتواها مینماید و در دنیا کشوری وجود ندارد که چنین فیلتری نداشته باشد. چرا که شبکههای زیادی وجود دارند که برای براندازی و یا اخلال در نظم اجتماعی یک کشور راه اندازی شدهاند. همچنین محتواهای موجود در فضای مجازی نیز به قطع و یقین دارای مصادیق غیر مفید و سمی و خطرناک هستند. اولاً بیشتر محتواهای ارائه شده در این فضا با انسان و نیازهای فطریاش سازگاری ندارد ثانیاً این محتواها، انسانیت و کرامت انسان را به صورتی گسترده نقض میکنند و ثالثاً ذهنیت اکثریت کاربران را در مورد دین، کشور و حکومت بدبین میسازند.
آیت¬الله خامنهای میفرمایند: «بنده با این حرف نمیخواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، اینها ابزارهایی هستند که میتوانند مفید واقع بشوند اما سلطة دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمیتوانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن، اینترنت هم همین جور است، فضای مجازی هم همین¬جور است، دستگاههای اطلاعاتی و ابزارهای اطلاعاتی هم همین¬جور است، این¬ها را نمیشود در اختیار دشمن قرارداد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطة فرهنگی دشمن است» (بیانات: ۱۴/۰۳/۱۳۹۵).
ایشان در خصوص نقشة دشمن میفرمایند: «امروز دستگاههای تبلیغات فوق مدرن قبلی، برای ذهنها و فعالیتها و احساسات و اراده-ی شما (جوانان) طرح عملیاتی تهیه میکنند» (بیانات: ۱۲/۰۲/۱۳۸۰).
«این پول زیاد را برای چه خرج میکنند؟ برای چه به زبان فارسی برنامه پخش میکنند؟ برای اینکه روی همین مردمی که عناصر اصلی انقلاباند، اثر بگذارند» (بیانات: ۰۷/۰۳/ ۱۳۶۹). «ذهن مردم را عوض کند، از راه اسلام منحرف نماید و از مبارزه ناامید سازد» (بیانات: ۱۵/۰۲/۱۳۷۲).
توجه ویژه به خانواده
«انتقال فرهنگها و تمدنها و حفظ اصول و عناصر اصلی یک تمدن و یک فرهنگ در جامعه و انتقالش به نسل¬های بعد، به برکت خانواده انجام میپذیرد. به همین صورت آن کسانی که میخواهند در یک کشور یا جامعهای نفوذ پیدا کنند فرهنگ آن جامعه را در مشت خود بگیرند و فرهنگ خود را به آنها تحمیل نمایند، یکی از کارهایشان، معمولاً متزلزل کردن بنیان خانواده است» (بیانات: ۱۸/۱۲/۱۳۷۶). «خانواده که نبود، همه چیز متلاشی میشود. اینکه میبینید غربیها در داخل کشورهای شرقی و اسلامی و آسیایی، این همه سعی میکنند شهوت¬رانی و فساد را رواج دهند، برای چیست؟ یکی از علل آن همین است که میخواهند با این کار خانوادهها را متلاشی کنند تا فرهنگ این جوامع تضعیف شود؛ تا بتوانند سوار این¬ها شوند. چون تا فرهنگ یک ملّتی تضعیف نشود، کسی نمیتواند او را مهار کند، به دهان او دهنه بزند و سوار دوش او بشود. آن چیزی که ملّت-ها را بیدفاع کرده¬است و در دست اجانب اسیر میکند، از دست دادن هویت فرهنگی است. این کار هم با بر هم خوردن بنیان خانوادهها در جامعه آسان میشود» (بیانات: ۲۶/۰۱/۱۳۷۷).
بنابراین هرگونه سرمایه گذاری بر خانواده، سود مضاعفی را نصیب جامعه مینماید. اگر خانوادهها در مقابل تهاجم فرهنگی، مقاوم شوند بسیاری از آسیبهای اجتماعی برطرف خواهدشد. اما کارهایی که نیاز است خانوادهها در خصوص فضای مجازی انجام دهند بدین قرار است:
۱- در خانوادههای مستحکم، اعضا نه تنها خود را وقف رفاه خانواده، بلکه وقف رشد هر یک از اعضای دیگر نیز میکنند و هر فردی وظایفش را دانسته و به آنها پایبند است. هر انسانی اسمی دارد و به ازاء هر اسم و عنوانی که داشته باشد، باید بداند معنا و کمالش چیست و باید به آن عمل کند. پدر باید بداند پدری چیست. پدر باید رئوف و شفیق و فرزند باید سرشار از محبت و احترام به والدین باشد، شوهر باید نسبت به زن با انصاف باشد و زن نیز باید در مقابل شوهر مطیع باشد.
۲- والدین باید با فرزندان خود قرارداد فضای مجازی داشته¬باشند. به این صورت، زمانی که خانواده تصمیم میگیرد برای فرزند خود ابزارهای نوین ارتباطی تهیه کند، قبل از خرید ابزار، والدین و فرزندان، مطابق شرایط مندرج در متن قرارداد، نوع و زمان استفاده از رسانههای دیجیتال را مشخص میکنند.
۳- فرزندان از شبکههای اجتماعی ایرانی سالم مانند ایتا، سروش، بله و سلام استفاده کنند.
۴- فرزندان تنها در کنار والدین میتوانند فیلم،موسیقی، نرمافزار و …. دانلود نمایند.
۵- بازیهایی با محتوای قتل، مسائل غیر اخلاقی، هیجان کاذب، جادوگری، سرقت، مسائل غیر توحیدی و… ممنوع است.
۶- برنامهها با نظارت والدین نصب و استفاده شود و از نصب نرم افزارهای مخرب و نامناسب مانند نرم افزار دریافت کانالهای ماهوارهای پرهیز کنند.
۷- استفاده از پالایه شکن (فیلترشکن) ممنوع است.
۸- از موسیقیهای مجاز و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی استفاده شود.
۹- دستگاه رایانه، بازی و… در جایی قرار داده شود که والدین حضور دارند و از قراردادن آن در جای خلوت و اتاقهای در بسته جلوگیری شود.
۱۰- استفاده از تبلت و… هنگام مهمانی و دورهمی و تفریح ممنوع است.
۱۱- استفاده از رمز عبور برای تلفن، تبلت، رایانه و… در خارج از منزل، کاری مناسب و عاقلانه است؛ اما در خانه هیچ توجیهی برای این کار وجود ندارد. در صورت صلاح دید والدین برای داشتن رمز عبور، آن رمز در اختیار والدین قرارگیرد.
۱۲- مالکیت ابزارها با والدین باشد نه فرزندان و این مالکیت باید به اطلاع فرزندان برسد. مثلاً این وسیله برای یکی از والدین خریداری میشود و شما در فرصت خاص اجازه استفاده از آن را دارید، اگر مالکیت با والدین باشد مدیریت آن بسیار سهل تر از زمانی است که مالکیت با فرزند باشد (کهوند، ۱۳۹۶:ص ۳۵۳-۳۵۱).