رخنه های فرهنگی و فضای مجازی

آنچه در ادامه می‌خوانید:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

بمان ایران من
دکتر محمدرضا حاتمی
عضو هیئت علمی دانشگاه
«اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران»

رخنه های فرهنگی و فضای مجازی

رخنه ای فرهنگی

«از آنجا که دشمن برای فرهنگ برنامه دارد، یک نقشه حساب‎شده و دقیق است، بایستی نقشه دشمن در این زمینه را شناسایی نمود تا بتوان جلوی آن را گرفت. دشمن می‎خواهد این محاسبه را بر ذهن شما تحمیل کند؛ می‎خواهد من و شما به این نتیجه برسیم که صلاح نیست در مقابل آمریکا، در مقابل استکبار، در مقابل دستگاه‌های سیاسیِ تابع کارتل‎های گوناگون اقتصادی، خیلی هم بایستیم و خیلی هم مقاومت کنیم؛ از بعضی از حرف‎ها باید دست بکشیم؛ کمااینکه گفتند دیگر. در یک برهه‌ای کسانی گفتند آقا ول کنید قضیة اسرائیل را، ول کنید قضیة فلسطین را، ول کنید قضیة عدالت در سطح جهانی و حمایت از ملت‎های عدالت‌خواه را، رها کنید این حرف‎ها را؛ چه کار دارید؟ به خودتان بچسبید. این همان تغییر محاسبات است. دشمن این را می‎خواهد» (بیانات، ۱۶/۰۵/ ۱۳۹۱)

رهنمودها
تخريب فرهنگي

«امروز صدها سایت اصلی و هزاران سایت فرعی در اینترنت وجود دارد که هدف عمده‎شان این است که تفکرات اسلامی و به خصوص تفکرات شیعی را مورد تهاجم قرار دهند. تهاجم هم تهاجم استدلالی نیست؛ از روش‎های تخریبی و از روش‎های روان شناسانه و غیره استفاده می‎کنند. همه این¬ها پاسخ دارد؛ پاسخ¬هایش هم مشکل نیست؛ بایستی از این وسایل استفاده کرد» (بیانات: ۲۷ /۱۱ /۱۳۷۹).

«در تخريب فرهنگي، كاري كه تخريب‌كنندگان فرهنگ انجام مي‌دهند اين است كه به جاي عزم راسخ ملي، ترديد را در مردم ترويج مي‌كنند. يك ملت تا عزم راسخ نداشته باشد، نمي‌تواند به هيچ‌جا برسد؛ سعي مي‌كنند عزم راسخ ملت را در مسائل مهم مربوط به سرنوشت كشور به هم بزنند، در آنها ترديد ايجاد كنند؛ جاي احساس عزت و اعتماد به نفس ملي، احساس حقارت ملي را به آنها تزريق مي‌كنند؛ جاي ايمان راسخ، شبهه‌افكني و بي‌اعتقادي؛ جاي كار و تلاش و همت بلند، لذت‌جويي و شهوت‌راني و از اين قبيل؛ اين كارها كارهايي است كه انجام مي‌‌گيرد. دستگاه‌هاي رسمي فرهنگي كشور بايستي وظايف خودشان را در مقابل اين ها انجام بدهند. البته بعضي از وظايف، وظايف ايجابي است، بعضي از وظايف هم وظايف دفاعي است؛ هر دوي اينها بايد انجام بگيرد؛ هم وظايف ايجابي، هم وظايف دفاعي. دستگاه‌هاي تبليغاتي كشور ما- چه آنهايي كه مستقيما مربوط به دولت‌اند، چه آنهايي كه مستقيم مربوط به دولت نيستن  از هوچي‌گري رسانه‌هاي بيگانه يا رسانه‌هايي كه زبان بيگانه را در كام خودشان دارند، نبايد بهراسند، رفتارشان را با آنها تنظيم نبايد بكنند» (بیانات: ۰۱/۰۱/۱۳۹۳).

نفوذ در تصمیم گیری

از آنجا که برنامه نفوذ، یکی از نقشه‎های دشمن است، بایستی نقشه دشمن در این زمینه را شناسایی نمود آنها در سه سطح مسئولین، نخبگان و تودۀ مردم برنامه نفوذ دارند. مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از گروه‌های هدف هستند که در حوزه‌ی نفوذ فرهنگی قرار می‌گیرند. مقام معظم رهبری شیوۀ نفوذ در مسئولین را چنین توضیح می‎دهند: «هدف این است که محاسبات مسئولان را عوض کنند و تغییر بدهند؛ یعنی مسئول جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که با ملاحظه‌ی هزینه و فایده احساس کند که باید این اقدام را بکند، این اقدام را نکند؛ نفوذ برای این است به این نتیجه برسد که فلان رابطه را قطع کند، فلان رابطه را ایجاد کند؛ نفوذ برای این است که این محاسبات در ذهن مسئولین عوض بشود. آن‌وقت، وقتی نتیجه این بشود که فکر مسئولین و اراده‌ی مسئولین در مشت دشمن قرار بگیرد، دیگر لازم نیست دشمن بیاید دخالت مستقیم بکند؛ نه، مسئول کشور همان تصمیمی را می‌گیرد که او می‌خواهد. وقتی محاسبه‌ی این حقیر عوض شد، تصمیمی را می‌گیرم که او می‌خواهد؛ من همان کاری را که او می‌خواهد مفت و مجانی انجام می‌دهم؛ گاهی بدون این که خودم بدانم  یعنی اغلب بدون این¬که خودم بدانم- این کار را انجام می‌دهم. سعی می‌کنند محاسبات مسئولین را عوض کنند» (بیانات: ۲۰/۱۲/۱۳۹۴).

ایشان شیوۀ نفوذ در نخبگان را بدین صورت ترسیم می‎نمایند: «شما یک مدیری هستید، یک مسئولی هستید، تصمیم‌گیر هستید، می‌توانید یک حرکت بزرگ یا مؤثّری انجام بدهید، اگر چنانچه این حرکت را این‌جور انجام بدهید این به نفع دشمن است، او می‌آید کاری می‌کند که شما حرکت را این‌جور انجام بدهید؛ یعنی تصمیم‌سازی. در همه‌ی دستگاه‌ها سابقه هم دارد؛ فقط هم دستگاه‌های سیاسی نیست، دستگاه‌های روحانی و دینی و مانند این ها هم همیشه وجود داشته است» (بیانات: ۰۴/۰۹/۱۳۹۴).

رخنه  های فرهنگی

«تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیش‎تر از همه جاست، چرا؟ به خاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرک دشمنان در زمینه فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم. مسئولان فرهنگی باید مراقب رخنه فرهنگی باشند. رخنه‎های فرهنگی بسیار خطرناک است» (بیانات ۰۱/۰۱/ ۱۳۹۳).

دشمن ابتدا با شناسایی نقاط ضعف فرهنگی داخلی، عوامل و پایگاه‎های نفوذپذیر را شناسایی می‎کند. همان طور که دشمن در نفوذ سیاسی به دنبال شناسایی نیروهای مسئله‎دار و طرفدار لیبرالیسم در داخل و ارتباط‎گیری با آنها برای آغاز این پروژه است. نظام سلطه پس از شناسایی نخست به دنبال ارتباط‎گیری با عوامل داخلی و فرستادن نیروهای بیرونی خود به داخل کشور است. ورود سیل عظیم از نیرو‎های ضد فرهنگی دشمن که سال‎ها درخارج از کشورآموزش دیده اند به داخل، بیان‎گر ورود و نفوذ دشمن در مراکز تصمیم‎گیری فرهنگی هنری کشور است. و نهایتاً پس از شناسایی نقاط آسیب‎پذیر داخلی، رخنه، ارتباط‎گیری و گسیل عوامل فرهنگی به داخل سازماندهی، شبکه سازی و جریان‎سازی اهداف شوم خود می‎پردازد هدف از این عملیات، رخنه در باور، اعتقاد، ارزش‎های مخاطب داخلی و جایگزینی آن با ارزش‎ها و سبک زندگی غربی است (موحد علومی، ۱۳۹۴،ص ۴۲).

«هوشیار باشیم، من چند روز قبل از این، در صحبت گفتم که این‎ها در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند، این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد، مواظب باشید» (بیانات: ۰۴/۰۶/۱۳۹۴).
– مهد کودک: «یک وقت آدم خبر می‎شود که فرض بفرمایید فلان سازمان آمده یک بخشی از مجموعه‌ی فرهنگی ما را -مثلاً فرض کنید مهدکودک‌ها را- به یک شکل خاصّی دارد هدایت می‎کند، این را آدم می‎فهمد، بعد که نزدیک می‎شود می‎بیند کار خطرناکی و کار بزرگی است [امّا] آدم توجّه نداشته، این¬ها رخنه است» (بیانات: ۰۴/۰۶/۱۳۹۴).
– بازی: «مي‌خواهند بر روي ذهن ملت ما و بر روي رفتار ملت ما- جوان، نوجوان، حتي كودك  اثرگذاري كنند. اين بازي‌هاي اينترنتي از جمله همين است؛ اين اسباب‌بازي‌هايي كه وارد كشور مي‌شود از جمله همين است كه من چقدر سر قضيه توليد اسباب‌بازي داخلي معني‌دار و جذاب حرص خوردم با بعضي از مسئولين اين كار كه اين كار را دنبال بكنند؛ البته بحمدالله ظاهرا اينجا يك تصميمي در اين زمينه گرفته شد، حالا ان‌شاءالله همان تصميم را هم دنبال كنيد كه اجرايي بشود» (بیانات: ۱۹/۰۹/۱۳۹۲).
– آموزش زبان: «خب مي‎دانيد، الان آموزش زبان انگليسي بالخصوص زبان انگليسي، حالا زبان‌هاي ديگر خيلي خيلي كمتر  خيلي رواج پيدا كرده، آموزشگاه‌هاي فراواني به وجود مي‌آورند. خب، مراكز آموزش هست؛ همه كتاب‌هاي آموزش كه خيلي هم با شيوه‌هاي جديد و خوبي اين كتاب‌هاي آموزش زبان انگليسي تدوين شده، منتقل كننده سبك زندگي غربي است، سبك زندگي انگليسي است. خب اين بچه ما، اين نوجوان ما و جوان ما [كه] اين را مي‌خواند، فقط زبان ياد نمي‌گيرد؛ حتي ممكن است آن زبان يادش برود، اما آنچه بيشتر در او اثر مي‎گذارد آن تأثير و انطباعي [است] كه بر اثر خواندن اين كتاب از سبك زندگي غربي در وجود او به وجود مي‌آيد؛ اين از بين نمي‌رود؛ اين كارها را دارند مي‌كنند» (بیانات: ۱۹/۰۹/۱۳۹۲).
از مفاهیم پرکاربرد در جنگ نرم، جنبش‎های اجتماعی هستند و می‎توانند نقش یک بازیگر فعال را در جنگ نرم بازی کنند و خود تبدیل به ابزاری در دست کارگزاران جنگ نرم شوند و برای ایجاد فشار بر نهادهای حکومتی مورد توجه کارگزاران جنگ نرم قرار می‎گیرد (هاشمی، ۱۳۹۰، ص۸۰).

فضای دوم زندگی

فضای مجازی به عنوان فضای دوم زندگی با ویژگی‎های بدون مرزی، فرامکانی، فرازمانی است و بستر و ابزاری مناسب برای همه نفوذها از جمله نفوذ فرهنگی است. نظام فکری آیت الله خامنه‎ ای در گستره فضای مجازی بر این است که بایستی جلوی تهدیدهای آن¬را گرفت و از فرصت¬هایش نیز حداکثر بهره را برد. ایشان می‎فرمایند: «فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. اگر از فضای مجازی غافل شویم، اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند، مطمئناً ضربه خواهیم خورد. هرکس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد» (بیانات: ۲۰/۰۷/ ۱۳۹۱). بنابراین همه تصمیم‎گیران و افراد مؤثر جامعه، خود را در این زمینه مسئول بدانند و همه امکانات خود را به کار بگیرند.
«عزیزان من امروز تهاجم فرهنگی با استفاده از ابزارها و فناوری‎های جدید ارتباطی خیلی جدی است؛ صدها وسیله و راهرو اطلاعات به سمت فکر جوان و نوجوان ما وجود دارد؛ از انواع شیوه‎های تلویزیونی و رادیویی و رایانه‎ای و امثال این¬ها دارند استفاده می‎کنند و همین طور به صورت انبوه، افکار و شبهه‎های گوناگون را در آنها می‎ریزند. باید در مقابل اینها ایستاد» (بیانات: ۱۷/۰۸/۱۳۸۵).
«حالا یک ناتوی فرهنگی هم به وجود آورده‎اند. این، بسیار چیز خطرناکی است؛ البته حالا هم نیست؛ سال‎هاست که این اتفاق افتاده است. مجموعه زنجیره به هم پیوسته رسانه‎ های گوناگون- که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهواره‎ها و تلویزیون‎ها و رادیوها- در جهت مشخصی حرکت می‎کنند تا سررشته تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا که دیگر خیلی هم آسان و رو راست شده است» (بیانات: ۱۸/۰۸ /۱۳۸۵).
«همان کسانی که در عرصة فرهنگی شبکه درست می‎کنند- که شماها بیشتر از من دیده‎اید و مطلعید که به قصد نابود کردن بنای خانواده و شکستن حریم عفاف و حجابی که میراث هزاران ساله¬ی ایرانی است و کشور ما و ملت ما از دوران قبل از اسلام، از لحاظ مسائل شهوانی و جنسی، یک ملت عفیف و نجیب بوده، شبکه درست می‎کنند» (بیانات: ۱۲/۰۴/۱۳۸۹).

شبکه گفتمان‎ها و جریان های فکری نفوذ در فضای مجازی:۱- شبکه گفتمان براندازی ۲- شبکه گفتمان سلطنت طلبی و پادشاهی ۳- شبکه گفتمان‎گذار به دمکراسی ۴- شبکه گفتمان جریان انحرافی ۵- شبکه گفتمان قومیت گرایی تجزیه طلب ۶-شبکه گفتمان فمینیستی ۷- شبکه گفتمان دین‎ستیزی ۸- شبکه گفتمان معنویت گرایی شریعت‎گریز ۹-شبکه‎اشاعه ادیان اهل کتاب ۱۰- شبکه گفتمان فساد و نفی ارزش‎ها ۱۱-شبکه‎بر اندازان غیرمسلح ۱۲- فرق و مذاهب نوظهور ۱۳-حامیان فتنه ۱۴- ضد ولایت فقیه و رهبری ۱۵- حقوق بشر ۱۶- براندازی مسلح ۱۷- اقتصاد و تحریم ۱۸- سپاه و بسیج هراسی (موحد علومی،۱۳۹۴،ص۴۲).
«امروز برجسته‌ترین و تواناترین مجموعه‌ی سینمایی دنیا در «هالیوود» است. شما ببینید هالیوود در خدمت چیست، در خدمت کیست، در خدمت کدام فکر و کدام جهت و کدام خواب برای بشریتِ بیچارة رو به رشد است. من که نه در سینما تخصص دارم، نه هالیوود را درست می‎شناسم، این را نمی‎گویم؛ این نقلِ سخن کسانی است که کارشان این است، فکرشان این است و نقاد این صحنه‌ها و میدان‌ها هستند؛ این¬ها می‎گویند امروز هنر سینمایی- که من هالیوود را به عنوان برجسته‌ترین، مثال زدم؛ والّا بقیه‌ی مجموعه‌های سینمایی دنیا هم همین‌طورند- در خدمت اشاعة فحشا، اشاعه‌ی پوچی، اشاعه‌ی بی‎هویتی انسان، در خدمت خشونت، در خدمت مشغول کردن بدنه‌ی ملت¬ها به یکدیگر است تا طبقة متعالی و بالا بتوانند بی‌دغدغه زندگی کنند. سینما که یک هنر بسیار پیشرفته و مدرن است، این‌گونه است» (بیانات:۲۴/۰۷/۱۳۸۴).

رهنمودها
آگاه سازی

آگاه¬سازی اصل بسیار مهمی در زندگی است. مردم و خانواده‎ها باید نسبت به کارکردها، آسیب‎ها و تهدیدهای فضای مجازی آگاهی‎های لازم را داشته-باشند. فضای مجازی پدیده‎ای است که هم می‎تواند مفید باشد و هم می‎تواند خطرناک و مضر باشد. بنابراین بایستی مراقب بود که از قسمت‎های مفیدش استفاده کرد و با قسمت‎های مضرّ آن مقابله نمود. آیت¬الله خامنه‎ای می‎فرماید: «ما آنچه را که می‎گیریم، ارزیابی می‎کنیم ببینیم به درد ما می‎خورد یا نه. اگر صد در صد به درد ما خورد، صد در صد قبول کنید، اگر صد در صد به درد ما نمی‎خورد و مضر است، صد در صد رد کنید. اگر بین این دو تاست، به همان اندازه‎ای که به درد می‎خورد، قبول کنید، مابقی‎اش را رد کنید» (بیانات: ۱۲/۰۲/۱۳۸۷).
بنابراین فضای مجازی، پدیده‎ای است که مدیرانش در خدمت اهداف استعماری هستند و برای این توسعه و گسترش یافته¬است که همه چیز را تسلیم خود نمایند. از همین¬روی مقاصد شوم دشمنان را بایستی مدنظر داشت. البته کاربران زیادی در سراسر دنیا با آسیب‎ها و مشکلاتی مواجه شده¬اند. اما کاربران ایرانی آسیب‎های دو چندانی را گرفتار می‎شوند. به این دلیل که فرهنگ مبتذل حاکم بر فضای مجازی، ضد فرهنگ اسلامی ایرانی است و همچنین گردانندگان آن قصد تهاجم و غلبه بر کشورمان را نیز دارند. شهید مرتضی آوینی می‎گوید: ما معمولاً ذات وسایل را نادیده می‎گیریم و ساده لوحانه چنین خیال می‎کنیم که از هر چیزی می‎توانیم هر طوری که می‎خواهیم، استفاده کنیم حال آنکه چنین نیست (آوینی،۱۳۹۲: ص ۷۵).

چرا که انسان همواره برای دستیابی به غایاتی خاص، ابزار متناسب با آن¬را می‎سازد و بنابراین، هر وسیله دارای محتوایی است که بدان هویت فرهنگی خاصی می‎بخشد (آوینی، ۱۳۹۲: ص ۱۴۱)

فرهنگ سازی

قبل از اینکه ابزارهای ارتباطی در اختیار مردم قرار گیرد، بایستی زیر ساخت‎های فکری و محتوایی برای استفاده از آن مهیا گردد، روش صحیح استفاده به مردم آموزش داده شود. ضمن پیش-بینی آسیب‎های احتمالی، راهکارهای مقابله با آن را تدوین نمود و آگاهی‎های کاملی را در اختیار مردم قرار داد. آیت¬الله خامنه‎ای در این زمینه تأکید به پیوست فرهنگی دارند: «در طرح‎های گوناگونی که در کشور تنظیم می‎شود… حتماً یک پیوست فرهنگی داشته¬باشد که آن پیوست فرهنگی مصوبه شوراست و همه ملزم باشند که به آن پیوست فرهنگی توجه کنند و آن را لازم الاجرا بشمارند» (بیانات: ۱۷/۰۹/ ۱۳۸۶).
ایشان تأکید دارند: «ما در برخورد با مسائل تهاجمی، پدیده را در اول ورود، حتی قبل از ورود باید بشناسیم. گاهی یک پدیده‎ای است که می‎توانیم یک ذیلی برایش تعریف کنیم که آن ذیل، شکل آن را برطرف کند. دیر جنبیدن، دیر فهمیدن، دیر به فکر علاج افتادن، این اشکالات را دارد که بعد شما دچار مشکلاتی می‎شوید که نمی‎توانید با آنها مواجه بشوید» (بیانات: ۱۹/۰۹/۱۳۹۲).

بومی سازی

وقتی که پدیده‎ای مورد نیاز است اما استفاده از آن، آسیب‎های فراوانی را به دنبال دارد چاره‎ای جز جایگزینی ندارد تا آسیب‎ها حداقل و فرصت‎ها حداکثر گردند. و به قول شهید مرتضی آوینی «مشکل این¬جاست که ما فقط با معیار اخلاق ظاهری به محصولات تکنولوژیک غرب می‎نگریم نه با معیار حکمت و حقیقت دین. اکنون باید اندیشید که چگونه این تکنولوژی‎ها را مسخر خود سازیم. چگونه ماهیتی دارند و چگونه ماهیتشان را تغییر دهیم؟»(آوینی، ۱۳۹۲:ص ۲۲).

فضای مجازی نیازمند طراحی دیگری است. طراحی که مطابق با ارزش‎های اسلامی باشد. مجموع اقدامات مورد نیاز در راستای باز تعریف و نوسازی فضای مجازی در قالب، طراحی خدمات، مدیریت کلان اسلامی، حداقل نمودن منفعت اقتصادی، تولید وسیع و کاربردی محتوا، توجه به مخاطبان و نیازهای اصلی آنان قرار می‎گیرد. آیت الله خامنه‎ای چنین دیدگاهی دارند: «یک کسانی نشسته-اند، فکر کرده¬اند، یک راهی باز کرده¬اند به عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده¬ی درست بکنید؛ دیگران دارند استفادة درست می‎کنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‎ها را قبضه کرده‎اند ما چرا نمی‎کنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می‎کنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟» (بیانات: ۱۳/۰۲/۱۳۹۵).
و بر اساس اهمیت موضوع و لزوم سرمایه¬گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‎های ناشی از آن، آیت¬الله خامنه‎ای، شورای عالی فضای مجازی را در کشور تشکیل می‎دهند و دستور می‎دهند که مرکز ملی فضای مجازی در کشور ایجاد گردد تا فضای مجازی را ازحیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی، به روز رسانی نماید. البتّه در خصوص فعالیت‎های فرهنگی بایستی این هشدار مقام معظم رهبری را نیز به یاد داشت: « در فرهنگ هم -مثل مسائل اقتصادی- اگر تولید نکردیم، به واردات احتیاج پیدا می¬کنیم. مثل مسائل اقتصادی است که شما اگر چنانچه تولید داخلی نداشته باشید، واردات می‌آید جای تولید داخلی را می¬گیرد. وقتی واردات آمد جایگزین شد، نتیجه این می¬شود که بعد تولید داخلی هم دیگر نمی¬تواند کمر راست کند؛ یکی از مشکلات امروز ما همین است: واردات فراوان -شاید تا حدود زیادی بی‌حساب‌ و کتاب- در بخشهای مختلف، در مقابلش تولید ناقص؛ فرهنگ هم همین‌جور است. اگر شما تولید فرهنگی نکردید، واردات فرهنگی -چه به صورت رسمی، چه به صورت قاچاق- وارد کشور می-شوند. الان واردات فرهنگی زیاد است؛ بنده در این زمینه اطّلاعات فراوانی دارم و به مسئولین هم گاهی هشدار می¬دهیم؛ ان‌شاءالله توجّه کنند، بعضی‌ها هم توجّه می¬کنند.۱۳۹۵/۱۲/۱۶ (بیانات: ۱۶/۱۲/۱۳۹۵).

معرفی ابزارهای بومی و ترغیب مردم برای استفاده از آنها

خوش¬بختانه هم اکنون جایگزینی‎های فراوانی برای سرویس‎های غیر بومی در داخل کشور وجود دارد. که اگر مردم با صبر و حوصله و مسئولین با پشتیبانی مالی خویش از این سرویس‎های بومی حمایت نمایند، نواقص آنها رفع شده و مسیر رشد و تکامل را خواهند پیمود. آیت الله خامنه‎ای در استفاده درست از این ابزارها می‎فرماید: «اگر دشمن می‎تواند از علوم ارتباطات و از پیشرفت¬ها و تازه‎های علمی این رشته استفاده کند، ما هم باید دنبالش برویم تا استفاده کنیم؛ چه مانعی دارد؟ از همان شیوه‎های که ظلالت را منتشر می‎کنند، می‎شود ما استفاده کنیم و هدایت را منتشر کنیم» (بیانات: ۲۳/ ۵/ ۱۳۸۰).
از دسترس خارج کردن شبکه‎ها و محتواهای سمی
هر کشوری به خاطر نیازمندی¬ها و مصلحت‎های خود، اقدام به فیلتر نمودن برخی شبکه‎ها و یا محتواها می‎نماید و در دنیا کشوری وجود ندارد که چنین فیلتری نداشته باشد. چرا که شبکه‎های زیادی وجود دارند که برای براندازی و یا اخلال در نظم اجتماعی یک کشور راه اندازی شده‎اند. همچنین محتواهای موجود در فضای مجازی نیز به قطع و یقین دارای مصادیق غیر مفید و سمی و خطرناک هستند. اولاً بیشتر محتواهای ارائه شده در این فضا با انسان و نیازهای فطری‎اش سازگاری ندارد ثانیاً این محتواها، انسانیت و کرامت انسان را به صورتی گسترده نقض می‎کنند و ثالثاً ذهنیت اکثریت کاربران را در مورد دین، کشور و حکومت بدبین می‎سازند.
آیت¬الله خامنه‎ای می‎فرمایند: «بنده با این حرف نمی‎خواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، این‎ها ابزارهایی هستند که می‎توانند مفید واقع بشوند اما سلطة دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمی‎توانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن، اینترنت هم همین جور است، فضای مجازی هم همین¬جور است، دستگاه‎های اطلاعاتی و ابزارهای اطلاعاتی هم همین¬جور است، این¬ها را نمی‎شود در اختیار دشمن قرارداد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطة فرهنگی دشمن است» (بیانات: ۱۴/۰۳/۱۳۹۵).

ایشان در خصوص نقشة دشمن می‎فرمایند: «امروز دستگاه‎های تبلیغات فوق مدرن قبلی، برای ذهن‎ها و فعالیت‎ها و احساسات و اراده-ی شما (جوانان) طرح عملیاتی تهیه می‎کنند» (بیانات: ۱۲/۰۲/۱۳۸۰).

«این پول زیاد را برای چه خرج می‎کنند؟ برای چه به زبان فارسی برنامه پخش می‎کنند؟ برای اینکه روی همین مردمی که عناصر اصلی انقلاب‎اند، اثر بگذارند» (بیانات: ۰۷/۰۳/ ۱۳۶۹). «ذهن مردم را عوض کند، از راه اسلام منحرف نماید و از مبارزه ناامید سازد» (بیانات: ۱۵/۰۲/۱۳۷۲).

توجه ویژه به خانواده

«انتقال فرهنگ‎ها و تمدن‎ها و حفظ اصول و عناصر اصلی یک تمدن و یک فرهنگ در جامعه و انتقالش به نسل¬های بعد، به برکت خانواده انجام می‌پذیرد. به همین صورت آن کسانی که می‌خواهند در یک کشور یا جامعه‌ای نفوذ پیدا کنند فرهنگ آن جامعه را در مشت خود بگیرند و فرهنگ خود را به آنها تحمیل نمایند، یکی از کارهایشان، معمولاً متزلزل کردن بنیان خانواده است» (بیانات: ۱۸/۱۲/۱۳۷۶). «خانواده که نبود، همه چیز متلاشی می‌شود. اینکه می‌بینید غربی‎ها در داخل کشورهای شرقی و اسلامی و آسیایی، این همه سعی می‌کنند شهوت¬رانی و فساد را رواج دهند، برای چیست؟ یکی از علل آن همین است که می‌خواهند با این کار خانواده‌ها را متلاشی کنند تا فرهنگ این جوامع تضعیف شود؛ تا بتوانند سوار این¬ها شوند. چون تا فرهنگ یک ملّتی تضعیف نشود، کسی نمی‌تواند او را مهار کند، به دهان او دهنه بزند و سوار دوش او بشود. آن چیزی که ملّت-ها را بی‌دفاع کرده¬است و در دست اجانب اسیر می‌کند، از دست دادن هویت فرهنگی است. این کار هم با بر هم خوردن بنیان خانواده‌ها در جامعه آسان می‌شود» (بیانات: ۲۶/۰۱/۱۳۷۷).

بنابراین هرگونه سرمایه گذاری بر خانواده، سود مضاعفی را نصیب جامعه می‎نماید. اگر خانواده‎ها در مقابل تهاجم فرهنگی، مقاوم شوند بسیاری از آسیب‎های اجتماعی برطرف خواهدشد. اما کارهایی که نیاز است خانواده‎ها در خصوص فضای مجازی انجام دهند بدین قرار است:
۱- در خانواده‎های مستحکم، اعضا نه تنها خود را وقف رفاه خانواده، بلکه وقف رشد هر یک از اعضای دیگر نیز می‎کنند و هر فردی وظایفش را دانسته و به آن‎ها پایبند است. هر انسانی اسمی دارد و به ازاء هر اسم و عنوانی که داشته باشد، باید بداند معنا و کمالش چیست و باید به آن عمل کند. پدر باید بداند پدری چیست. پدر باید رئوف و شفیق و فرزند باید سرشار از محبت و احترام به والدین باشد، شوهر باید نسبت به زن با انصاف باشد و زن نیز باید در مقابل شوهر مطیع باشد.
۲- والدین باید با فرزندان خود قرارداد فضای مجازی داشته¬باشند. به این صورت، زمانی که خانواده تصمیم می‎گیرد برای فرزند خود ابزارهای نوین ارتباطی تهیه کند، قبل از خرید ابزار، والدین و فرزندان، مطابق شرایط مندرج در متن قرارداد، نوع و زمان استفاده از رسانه‎های دیجیتال را مشخص می‎کنند.
۳- فرزندان از شبکه‎های اجتماعی ایرانی سالم مانند ایتا، سروش، بله و سلام استفاده کنند.
۴- فرزندان تنها در کنار والدین می‎توانند فیلم،موسیقی، نرم‌افزار و …. دانلود نمایند.
۵- بازی‎هایی با محتوای قتل، مسائل غیر اخلاقی، هیجان کاذب، جادوگری، سرقت، مسائل غیر توحیدی و… ممنوع است.
۶- برنامه‎ها با نظارت والدین نصب و استفاده شود و از نصب نرم افزارهای مخرب و نامناسب مانند نرم افزار دریافت کانال‎های ماهواره‎ای پرهیز کنند.
۷- استفاده از پالایه شکن (فیلترشکن) ممنوع است.
۸- از موسیقی‎های مجاز و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی استفاده شود.
۹- دستگاه رایانه، بازی و… در جایی قرار داده شود که والدین حضور دارند و از قراردادن آن در جای خلوت و اتاق‎های در بسته جلوگیری شود.
۱۰- استفاده از تبلت و… هنگام مهمانی و دورهمی و تفریح ممنوع است.
۱۱- استفاده از رمز عبور برای تلفن، تبلت، رایانه و… در خارج از منزل، کاری مناسب و عاقلانه است؛ اما در خانه هیچ توجیهی برای این کار وجود ندارد. در صورت صلاح دید والدین برای داشتن رمز عبور، آن رمز در اختیار والدین قرارگیرد.
۱۲- مالکیت ابزارها با والدین باشد نه فرزندان و این مالکیت باید به اطلاع فرزندان برسد. مثلاً این وسیله برای یکی از والدین خریداری می‎شود و شما در فرصت خاص اجازه استفاده از آن را دارید، اگر مالکیت با والدین باشد مدیریت آن بسیار سهل تر از زمانی است که مالکیت با فرزند باشد (کهوند، ۱۳۹۶:ص ۳۵۳-۳۵۱).

فرهنگ فرهنگ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» مفهوم شناسی فرهنگی استقلال فرهنگی

مطالعه بیشتر »
تهاجم فرهنگی

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» تهاجم فرهنگی تهاجم فرهنگی تهاجم

مطالعه بیشتر »
فرهنگ زندگی و تمدن اسلامی

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بمان ایران من دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه «اهل فرهنگم، آب و خاکم ایران» فرهنگ زندگی و تمدن اسلامی

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *